Ondanks misstappen is reis Romney een succes

03-08-2012 11:49


Mitt Romney was vorige week op reis door Europa en het Midden-Oosten en dat was geen onverdeeld succes. Wie het gemist heeft leeft waarschijnlijk onder een steen en is zeker geen trouwe lezer van de WarRoom. Diverse incidenten waren op zijn minst knullig te noemen en leverden leuke momenten op voor de meegereisde pers. Volgens Frans Verhagen van amerika.nl heeft Romney zelfs laten zien “dat kiezers hem niet kunnen vertrouwen in het hoogste ambt”. Dergelijke typeringen doen echter een gebrek aan begrip van de waarde van de reis vermoeden. Hoeveel er ook mis ging, de europtrip van Romney levert hem meer op dan het hem gekost heeft.

Drie landen, evenveel misstappen
Natuurlijk, er ging veel mis. Romney jaagde de Britse pers tegen zich in het harnas door in twijfel te trekken of de Olympische Spelen wel goed georganiseerd werden, hij zette het verschil in welvaart tussen Israël de de Palestijnse gebieden weg als het gevolg van cultuurverschillen (onderdrukking speelt immers geen relevante rol) en zijn woordvoerder schold journalisten uit in Polen. Drie landen, evenveel misstappen.

Amerikanen zal het echter weinig interesseren of hun toekomstige president veel vrienden gemaakt heeft in Europa. Palestijnen en Britse tabloits doen er voor de gemiddelde Amerikaan sowieso niet toe en de journalisten die de kont van Romney’s woordvoerder konden kussen zullen ook niet heel veel sympathie genieten. De reden dat journalisten zo weinig toegang kregen tot Romney tijdens de reis was omdat de reis maar voor een zeer beperkt publiek georganiseerd werd.

Microtargeting
Nederlandse politiek kent een one-size-fits-all-idee van campagnevoeren. Partijen schrijven een verkiezingsprogramma en alle kiezers krijgen dezelfde standpunten voorgelegd. Hoe jong of oud je ook bent, hoe hoog of laag opgeleid, partijen proberen alle kiezers te overtuigen met generieke standpunten over onderwijs en gezondheidszorg, over de woningmarkt en Europa, over de AOW-leeftijd en het milieu.

In Amerika is dat veel minder het geval. Natuurlijk proberen de beide campagnes een algemeen thema aan te snijden, maar de standpunten waarmee het electoraat bereikt wordt zijn veel meer toegespitst op de individuele ontvanger van een boodschap. Een fabrieksarbeider in Michigan krijgt andere tv-spotjes te zien dan een student in Boston en een Latino in Arizona ontvangt een andere flyer in de brievenbus dan een Jood in New York. Het afstemmen van een individuele boodschap op een specifiek profiel van kiezers wordt microtargeting genoemd en dat vormt de kern van de meeste Amerikaanse campagnes.


Joden en Polen
In microtargeting ligt de kern van het succes van de eurotrip van Romney. Foto’s van Romney bij de Klaagmuur en Romney met zijn vriend Netanyahu zullen in de Joodse gemeenschap goed ontvangen worden. Dat zelfde geldt voor zijn bovenstaande speech, waaruit hij nuttige citaten kan halen als “it’s my firm conviction that the security of Israel is in the vital national security interest of the Unites States”, “my message to the people of Israel and the leaders of Iran is one and the same: we will not look away, nor will my country ever look away from our passion and commitment to Israel” en “whenever the security of Israel is most in doubt, America’s commitment to Israel must be most secure”. Dergelijke beelden en uitspraken zijn erg nuttig voor tv-spotjes, flyers en andere campagnematerialen in gebieden waar veel Joden wonen, net als de steunbetuiging van, en foto’s met, Lech Walesa die nuttig zijn in gebieden waar veel Polen wonen.


Verspreiding Joden in Amerika


Verspreiding Polen in Amerika

Heeft Mitt Romney de wereld overtuigd dat hij een een vaardig diplomaat is? Nauwelijks. Heeft hij een heldenontvangst gekregen zoals Obama dat kreeg toen hij tijdens de campagne in 2008 naar Berlijn ging? Zeker niet. Is hij blij met de aandacht die er onmiskenbaar is geweest voor de misstappen van zijn campagne? Allerminst. Toch zal Team Romney met tevredenheid terug kijken op afgelopen week. Ze gingen om beelden en citaten te krijgen die passen bij het imago van een geopolitiek leider en die in het bijzonder aan zullen slaan bij specifieke delen van het electoraat. Daarin zijn ze geslaagd en dus is de eurotrip een succes te noemen. President Obama is zeker nog niet van zijn Republikeinse rivaal verlost.

Adriaan Andringa is hoofdredacteur van de WarRoom.